Onze parochie

Onze parochie is een Surinaamse, rooms-katholieke geloofsgemeenschap in Rotterdam. De parochie is vernoemd naar de Z. Petrus Donders die als missionaris werkte in Suriname. Twee keer per maand komt de gemeenschap bij elkaar in de Pax Christikerk in Rotterdam-West (Spangen) om eucharistie te vieren.

Organisatie

Onze parochie 'draait' voornamelijk op vrijwilligers. Ze vormen het parochiebestuur en zijn actief in diverse werkgroepen. Klik verder voor de diverse werkgroepen en de contactpersonen.

Geschiedenis

Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw komt de Surinaamse gemeenschap uit Rotterdam en omstreken bij elkaar om samen te vieren. In de loop der jaren gebeurde dat op diverse kerken in de stad. Sinds 2008 is de Pax Christikerk in de wijk Spangen het thuis van de Surinaamse Parochie Petrus Donders.

Pax Christi

De Pax Christi in Rotterdam-West is sinds 2008 het 'thuis' van de Surinaamse parochie. De kerk is in 1989 ontstaan uit een samenwerkingsverband van vier voormalige parochies. Ook de gemeenschap van de Mariaparochie maakt gebruik van het kerkgebouw.

ANBI

De Surinaamse R.K parochie Petrus Donders is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit houdt in dat giften aan onze parochie in aanmerking komen voor belastingaftrek. Klik hieronder voor meer informatie over de ANBI-status

Petrus (Peerke) Donders

Petrus Donders is de patroon van onze Surinaamse parochie. Als priester heeft zich jarenlang in met name Batavia in Suriname ingezet voor mensen die leden aan lepra. Paus Johannes Paulus II verklaarde hem in 1982 zalig. Lees hieronder zijn verhaal.

Petrus Norbertus Donders, ook wel Peerke Donders genoemd, wordt geboren in Tilburg op 27 oktober 1809.

Hij is de oudste zoon van thuiswever Arnold Donders en Petronella van den Brekel. Als hij zeven jaar is, overlijdt zijn moeder. Vanaf zijn twaalfde zit Donders al achter het weefgetouw, eerst thuis later in een Textielfabriek. Zijn droom is om priester te worden, maar voor een opleiding heeft zijn vader niet genoeg geld. Als Donders in 1831 wordt afgekeurd voor militaire dienst krijgt hij hulp van zijn pastoor. Hij mag knecht worden op het kleinseminarie Beekvliet in Sint-Michielsgestel. Wegens zijn geloofsijver wordt hij vervolgens toegelaten tot de priesteropleiding. Tijdens zijn vervolgstudie aan het grootseminarie te Haaren komt bisschop Grooff uit Suriname op bezoek. Hij is op zoek naar priesters voor de missie in Suriname. Donders is dan de enige die zich aanmeldt.

Op 5 juni 1841 wordt hij vervroegd tot priester gewijd, 31 jaar oud, en vertrekt vervolgens op 1 augustus 1842 hij naar Suriname. Daar krijgt hij eerst een positie als kapelaan in Paramaribo. In 1856 wordt hij overgeplaatst naar de missiepost Batavia, waar een leprakolonie is gevestigd op een voormalige plantage aan de Coppename. Op 24 juni 1867 legt Donders de kloostergeloften af en treed hij toe tot de congregatie van de redemptoristen. In de periode daarna maakt hij missiereizen naar de inheemse Surinamers in het binnenland, tot hij in 1882 wordt teruggeroepen naar Paramaribo. Daarna werkt hij twee jaar vanuit Mary's Hope in het missiegebied Coronie. In oktober 1885 gaat Donders opnieuw naar Batavia. Daar krijgt hij in januari 1887 een nierontsteking waaraan hij in diezelfde maand overlijdt. Donders is dan 77 jaar oud. Hij wordt in Batavia begraven. Zijn lichaam wordt later overgeplaatst naar de kathedraal van Paramaribo waar hij nu zijn laatste rustplaats heeft.

Paus Johannes Paulus II heeft Petrus Donders op 23 mei 1982 zalig verklaard.

Contacteer ons

Laat een berichtje voor ons achter

Bericht aan het versturen.
Bedankt voor je bericht.
Er is iets fout gegaan bij het versturen!