De Pax Christi

De Pax Christikerk is een moderne kerk met kleine toren, in de wijk Spangen in Rotterdam-West. Het gebouw vervangt de voormalige, gesloopte R.K. St. Nicolaaskerk uit 1962

De Pax Christi is in 1989 ontstaan uit een samenwerkingsverband van vier voormalige parochies. Het waren de Sint Petrusparochie in Delfshaven, de parochie Sint-Antonius Abt in de wijk Bospolder en Tussendijken, de parochie H. Nicolaas in Spangen en de Heilig Hartparochie in Oud-Mathenesse en Witte Dorp. De kerkgebouwen zijn in de loop van de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw gesloopt.

De gedachtenis aan deze oude parochies en kerkgebouwen wordt levend gehouden met onder meer de glas-in-loodramen in Pax Christikerk, met verwijzingen naar de patroonheiligen. Uit iedere kerk zijn ook nog belangrijke voorwerpen te vinden. Zoals het eeuwenoude Piet Heinkruis uit de kerk van de parochie Antonius Abt, het Mariabeeld uit de Petruskerk, het tabernakel, altaar kruis en kandelaars uit de Nicolaaskerk, het metalen plastiek van vijf broden en twee vissen uit de Heilig Hartkerk. Diverse ruimtes in het gebouw van de Pax Christikerk dragen de namen Abtzaal, Heilighartkamer, Nicolaaskamer en Petruskamer.

De Pax Christikerk is in 1994 geconsacreerd.