Onze pastor

Michael-Dominique Magielse o.p.

Sinds 1 oktober 2021 is pater Michael-Dominique Magielse o.p. aangesteld als pastor voor de Surinaamse parochie. Hij is het aanspreekpunt voor alle pastorale en liturgische zaken. Hij is beschikbaar voor onder meer een persoonlijk gesprek, een ziekenzalving of het sacrament van boete en verzoening (biecht). Pater Michael-Dominique is te bereiken via email: pastor@parochiepetrusdonders.nl

Hieronder stelt hij zich aan u voor.

Onze pastor Michael-Dominique stelt zicht voor.

Ik ben Michael-Dominique Magielse, en ik ben een broeder dominicaan. Ik woon samen met mijn medebroeders in een klooster in het centrum van Rotterdam, in het Steiger. In de zomer van 2020 ben ik door bisschop Van den Hende van Rotterdam priester gewijd. Kort daarna heeft de bisschop mij gevraagd of ik de verantwoordelijk pastor wilde worden van de Surinaamse parochie. Dat heb ik graag aanvaard en ik realiseer mij dat ik zo in de voetsporen treed van twee van mijn medebroeders, namelijk de paters Martin Vijverberg en Ben Vocking. Ik ben blij dat ik als het ware het stokje van hen kan overnemen.

Naast mijn aanstelling in de parochie werk ik ook nog parttime als onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg aan een proefschrift in de liturgiewetenschappen. Daarnaast vervul ik voor de orde van dominicanen in Nederland nog een aantal bestuursfuncties.

Wat is het verschil tussen pastor en pater?

Een goede vraag! Ik ben dominicaan, dus een religieus en ik woon in een klooster. Priesters die religieus zijn worden vaak pater genoemd, letterlijk betekent dat vader. Een pater kan een pastor zijn als hij werkt in een parochie of instelling, maar dat hoeft niet. Er zijn paters die vooral in het onderwijs of de wetenschap werken bijvoorbeeld.

Hoe bevalt u nieuwe baan?

Intussen ben ik hier al een tijdje. In oktober vorig jaar is mijn aanstelling ingegaan dus de nieuwigheid is er wel een beetje van af, al leer ik nog steeds nieuwe mensen uit de Surinaamse gemeenschap kennen en ontdek ik elke keer weer nieuwe dingen. Ik heb het erg naar mijn zin in de parochie. De gemeenschap is zeer hartelijk en gastvrij. Men is erg betrokken op elkaar valt mij op, dat is mooi. En er is een groot geloof aanwezig wat een mooie onderlinge verbinding geeft.

Was u bekend met de Surinaamse cultuur?

In mijn studententijd heb ik een aantal jaren boven een Surinaams eethuis gewoond in Amsterdam. Dat was mijn eerste kennismaking, een meteen een heel goede. De liefde van de man gaat door de maag zeggen ze wel eens. Ik ben dus fan van Surinaams eten.

In 2013 was ik in de gelegenheid om op weg naar de Wereld Jongerendagen in Rio de Janeiro een week in Paramaribo te verblijven. Zo heb ik wat van het land en de Surinaamse cultuur kunnen proeven. Ik heb er toen ook Batavia bezocht waar Peerke (Petrus) Donders heeft gewerkt. De hele week in Suriname heeft grote indruk op mij gemaakt. Ik heb daar de laatste maanden geregeld aan teruggedacht.

Wat gaat u doen in onze parochie?

Op de eerste plaats ben ik het aanspreekpunt voor alle pastorale zaken. Ik schuif aan bij de bestuursvergadering en ook geregeld bij de liturgiegroep. Twee keer in maand ga ik voor in de eucharistieviering op zondag. En natuurlijk ben ik ook verantwoordelijk voor alle andere sacramenten, zoals doop, huwelijk, eerste communie, en de ziekenzalving.

Op dit moment zijn we bezig met een ontwikkelen van een nieuwe website voor de parochie. Heel belangrijk in deze tijd, om een goed digitaal gezicht naar buiten te hebben. Tegenwoordig gaan mensen het eerst zoeken op internet als ze informatie willen over allerlei zaken, ook over het geloof en parochies. Dan moet je wel opvallen. In het ontwikkelen van de website neem ik het voortouw.

Contact met de pastor

Laat hier uw naam en emailadres achter of stuur een email naar:

pastor@parochiepetrusdonders.nl

Bericht aan het versturen.
Bedankt voor je bericht.
Er is iets fout gegaan bij het versturen!